«Դորիան Գրեյի դիմանկարը» իռլանդական ծագումով անգլիացի փիլիսոփա,
գրող, բանաստեղծ Օսկար Ուայլդի միակ վեպն է, որ առաջին անգամ առանձին գրքով հրատարակվել
է 1891թ.:
Բեզիլ
Հոլլուորդ. նկարիչ, ով Դորիանին համարում էր իր իդեալը,
մուսան: Նա, գերվելով պատանու հմայքով ու թովչանքով, նրան դարձնում է իր պաշտամունքի
առարկան ու նկարում նրա ճակատագրական դիմանկարը:
«Որքան վշտալի է… Ես կծերանամ, կդառնամ
գարշելի մի այլանդակ, իսկ իմ դիմանկարը կմնա հավիտյան երիտասարդ: Նկարն այդ երբեք չի
ծերանա, ինչպես հունիսյան այս օրը… Ախ, երանի լիներ ճիշտ հակառակը… Ես հավիտյան մնայի
երիտասարդ, իսկ նկարը ծերանար… Դրա համար կտայի ամեն ինչ աշխարհում… կտայի հոգիս:» Դորիան Գրեյ
Դորիանի
աղոթքը տեղ հասավ, բայց գուցե ոչ թե Աստծուն,
այլ` սատանային, ում հավերժ երիտասարդություն ու գեղեցկություն ձեռք բերելու համար
նա իր հոգին վաճառեց: Երիտասարդի արտաքինը տարիների ընթացքում անփոփոխ
էր մնում, իսկ դիմանկարի վրա օր օրի ծանրանում էին Դորիանի մեղքերը` կտավը դարձնելով
ավելի տգեղ ու սարսափազդու:
Լորդ
Հենրի (Հարրի). Բեզիլի ընկերը, ով Դորիանի հետ ծանոթացավ
իր արվեստանոցում: Հենց Հենրիի վտանգավոր գաղափարախոսությունն ու քարոզչությունը պատանուն
դարձրին հեդոնիզմի հետևորդ, ով կյանքի իմաստը համարում է ոչ թե, օրինակ, կատարելագործումը,
սերը կամ արժեքների ստեղծումը, այլ... հաճույքը:
Դորիանի առաջին մեղքը
իր սիրած աղջկա` դերասանուհի Սիբիլ Վեյնի ինքնասպանության պատճառը հանդիսանալն էր,
որն ինքը քաջ գիտակցում էր: Նա լքել էր Սիբիլին, որովհետև նրա դերասանական տաղանդին
էր սիրահարվել և ոչ նրա մեջ ապրող մարդուն:
Հետագայում, կարդալով
լորդ Հենրիի նվիրած գիրքը, Դորիանը տրվում է մարմնական հաճույքներին, թմրամոլությանը
ու նույնիսկ... իրագործում ամենասարսափելի ոճիրը` մարդասպանություն: Եվ գիտե՞ք, թե
ով է դառնում անմեղ աչքերով ու սքանչելի դեմքով երիտասարդի զոհը. դիմանկարի հեղինակը,
հենց ինքը` Բեզիլ Հոլլուորդը, ում առջև Դորիանը բացել էր անհավատալի գաղտնիքը:
«Խելահեղ սիրահարված
կանայք, որ հանուն նրա /Դորիանի/ սիրո արհամարհել էին պատշաճությունը և հասարակական
կարծիքը, այժմ գունատվում էին ամոթից և սարսափից, երբ Դորիան Գրեյը սենյակ էր մտնում:»
Ի՞նչն է ավելի սարսափելի`
գեղեցկության վաղանցիկությու՞նը, թե՞ արատավորված հոգին: Դորիանն իր դիմանկարը փակել
էր մութ սենյակում, որտեղ միայն ինքն իրավունք ուներ ոտք դնել: Մի՞թե նա կարող էր թույլ
տալ, որ մարդիկ տեսնեն իր աղճատված, ապականված ու բթացած հոգու հայելին: Նայելով դիմանկարին`
նա ամեն անգամ ատելությամբ ու նողկանքով էր լցվում իր հանդեպ, քանի որ պատանեկան անաղարտությունից
ու մաքրությունից ոչինչ չէր մնացել: Վերացել էր մեղմ ժպիտը, դիմագծերի պարզությունը,
շուրթերին առաջացել հեգնանք, քմծիծաղ, իսկ ճակատին` կնճիռներ: «Երևակայությունն է ստիպում,
որ զղջումը կրկնակոխ հետևի մեղքին: Միայն երևակայությունն է մեզ համար պատկերում մեր
գործած մեղքերի զարհուրելի հետևանքները:» Բեզիլ Հոլլուորդի մահը չէր, որ կառչել էր
նրա ուսերից և տանջում էր նրան, այլ իր սեփական հոգու մահը, կենդանի մարմնի մեջ գտնվող
հոգու մահը:
Դիմանկարը խորտակեց
Դորիանի կյանքը, ու նա որոշեց այն ոչնչացնելուց հետո նոր կյանք սկսել` փոխվել ու լինել
բարի: Նա բարձրացավ սենյակ, վերցրեց դանակը, որով սպանել էր Բեզիլին և խրեց դիմանկարի
մեջ: Սուր ճիչ լսվեց, որից ողջ տունը ցնցվեց, ու սպասավորներն արթացան:
«Մտնելով ներս` նրանք տեսան պատից կախված
իրենց տիրոջ հոյակապ դիմանկարը` երիտասարդության ու գեղեցկության ամբողջ շքեղությամբ:
Իսկ հատակին... ընկած էր սպանված մարդ` ֆրակը հագին, դանակը սրտի մեջ մխրճված: Նրա
դեմքը թոշնած էր, կնճռոտված ու վանող: Եվ միայն մատանիներից ճանաչեցին, թե ով է նա:»
Փորձելով սպանել իր հոգին` Դորիանն սպանել
էր ինքն իրեն: Դիմանկարը դարձել էր այնպիսին, ինչպիսին այն պատկերել էր Բեզիլը: Իսկ
տգեղությունը փոխանցվել էր նրան, ով իր սեփական դեմքի վրա պետք է կրեր կատարած
հանցագործությունների հավերժական դրոշմը:
«Դորիան Գրեյի դիմանկարը»
Երբ ես մեկին չափազանց սիրում եմ, երբեք
չեմ տալիս նրա անունը: Դա միևույն է, թե ուրիշներին տաս քեզ համար շատ թանկ մարդու
ինչ-որ մասնիկը: Բեզիլ Հոլլուորդ
Ովքեր սիրո մեջ հավատարիմ են, նրանց
հասանելի է միայն սիրո էությունը: Իսկ սիրո ողբերգությունը ճանաչում են միայն
նրանք, ովքեր դավաճանում են:
Մի՞շտ… Ինչ սարսափելի բառ է: Կանայք են
շատ սիրում օգտագործել այդ բառը: Նրանք փչացնում են ամեն սիրավեպ` ձգտելով, որ դա
հարատևի: Քմահաճույքի և հարատև սիրո միակ տարբերությունն այն է, որ քմահաճույքը
փոքր-ինչ ավելի երկար է տևում:
Մեր օրերի մարդիկ գիտեն ամեն ինչի գինը,
բայց ոչ մի բանի արժեքը չգիտեն:
Տղամարդիկ ամուսնանում են
հոգնածությունից, իսկ կանայք` հետաքրքրությունից: Հետո երկուսն էլ հիասթափվում են:
Երբ մարդ երջանիկ է, միշտ լավն է: Բայց
միշտ չէ, որ լավ մարդիկ երջանիկ են լինում:
Կանայք մեզ` տղամարդկանցս, վերաբերվում
են ճիշտ այնպես, ինչպես մարդկությունը` աստվածներին: Նրանք երկրպագում են մեզ և
միշտ ձանձրացնում` ինչ-որ բաներ պահանջելով:
Ոչ ոք իր իդեալին երկու անգամ չի
հանդիպում: Ասենք` մի անգամ գտնողներն էլ շատ քիչ են:
Ծերության ողբերգությունը նրանում չէ, որ
մարդ ծերանում է, այլ նրանում, որ մարդ հոգով երիտասարդ է մնում:
Աիդա Գրիգորյան
Աիդա Գրիգորյան
Комментариев нет:
Отправить комментарий