«Մեծն Գեթսբին» ամերիկացի
գրող Ֆ. Սքոթ Ֆիցջերալդի` 1925թ. հրատարակված սիրավեպն է: Համարվում է ամերիկյան գրականության
մեջ «Ջազի դարին» բնորոշ
ստեղծագործություններից մեկը: Ժամանակաշրջանն իր անվանումը ստացել է հենց
Ֆիցջերալդի կողմից` ընդգրկելով Առաջին աշխարհամարտից ավարտից մինչև 1930-ականների Մեծ
ճգնաժամի տարիները: Վեպը
20-րդ դարում, անգլերեն լեզվով գրված Լավագույն 100 գրքերի ցուցակում,
զբաղեցրել է երկրորդ տեղը` զիջելով իռլանդացի գրող Ջ. Ջոյսի «Ուլիս»-ին:
Գեթսբին ճանաչված մեծահարուստ է` չբացահայտված անցյալով, ազդեցիկ
մի մարդ, ում ճոխ առանձնատունը հյուրերի ներկայության ու զվարճությունների
պակաս չի զգում: Երեկույթներից մեկի ժամանակ տանտերն իմանում է, որ իր հարևանի զարմուհին
այն կինն է, ում ինքը սպասում է արդեն գրեթե հինգ տարի: Թվում է, թե Դեյզիի հիշողությունից նույնպես չեն ջնջվել անցյալի
դեպքերն ու Գեթսբիի հետ ունեցած սիրավեպը, ավելին` ամուսինն իրեն հավատարիմ չէ: Տարիներ
շարունակ պահած երազանքը կարծես թե իրականանալու ճանապարհին է: Գեթսբին լուրջ կապեր
ունի, մշտապես զանգեր է ստանում ամերիկյան խոշոր քաղաքներից, գործարքներ կնքում, իսկ
մարդիկ` տասնյակ ու հարյուրավոր մարդիկ, շարունակում են իր առանձնատուն այցելել ու վայելել միջավայրի
ողջ շքեղությունը: Բայց ստացվում է այնպես, որ վրեժի հողի վրա Գեթսբիին սպանում են,
ու միայն այդ ժամանակ է Նիքը` նրա մտերիմ ընկերը, հասկանում մարդկային էության ստորությունն
ու հոգու կուրությունը: Նա է ստանձնում ընկերներին վատ լուրը հաղորդելու պատրաստակամությունը,
զբաղվում թաղման արարողության կազմակերպմամբ` հուսալով, որ Դեյզին էլ գոնե ծաղկեփունջ
կուղարկի: Ի զարմանս Նիքի` ծանոթների մեծ մասը պատճառաբանում է, որ «չափազանց շատ գործ
ունի», «զբաղված է», իսկ մեկն էլ նույնիսկ ասում է, որ «նրան այդպես էլ պետք էր»:
-Ես չկարողացա ժամանակին
գալ,-թաղման ժամանակ Նիքին դիմում է Գեթսբիի ընկերներից մեկը:
-Ոչ ոք էլ չկարողացավ:
-Ի՞նչ եք ասում: Տե~ր իմ աստված: Հարյուրավոր մարդ էր մտնում նրա տուն: Խեղճ տղա…
-Ոչ ոք էլ չկարողացավ:
-Ի՞նչ եք ասում: Տե~ր իմ աստված: Հարյուրավոր մարդ էր մտնում նրա տուն: Խեղճ տղա…
Վեպի ասելիքը կարելի է ընդամենը
մի քանի նախադասության մեջ ամփոփել. Երբ հարուստ
ես, ու մարդիկ քեզնից ինչ-որ բան ստանալու շահ ունեն, նրանք քո կողքից չեն հեռանում,
իսկ դու չես էլ նկատում, որ շրջապատված ես կեղծավորությամբ: Բայց թաղմանդ օրը նրանցից
ոչ ոք ժամանակ չունի քեզ վերջին անգամ տեսնելու ու հրաժեշտ տալու, որովհետև դու այլևս
նյութական չես...
Մտքեր…
Եթե երբևէ ուզենաս որևէ մեկին
դատապարտել, հիշիր` այս աշխարհում ամեն մարդ չէ, որ ունի քո առավելությունները:
Ոչ մի շոշափելի գեղեցկություն
չի կարող մրցել այն բանի հետ, ինչ մարդ ի վիճակի է կուտակել իր դիվային հոգում:
Նրանք բոլորը ոչնչություն
են: Դու ինքդ մենակ արժես այդ անիծյալ խումբը միասին վերցրած:
Գեթսբին հավատում էր կանաչ
լույսին, երանելի ապագային, որ տարեցտարի հեռանում է մեզնից:
Այսպես մենք լողում ենք առաջ,
հոսանքին ընդդեմ, բայց այն շարունակ հրում է մեր նավակները հետ` դեպի անցյալի գիրկը:
Հ.Գ. Ի դեպ, Հեմինգուեյի,
Ֆիցջերալդի և «կորած սերնդի» (Lost Generation) այլ ականավոր գրողների (Թ. Էլիոթ, Զ.
Ֆիցջերալդ) ու նկարիչների (Պ. Պիկասո, Ս. Դալի և այլն) կերպարները բավական հաջող ներկայացված
են Վ. Ալենի «Կեսգիշերը Փարիզում» ֆիլմում:
Midnight In Paris / Полночь в Париже (2011)
Աիդա Գրիգորյան
Midnight In Paris / Полночь в Париже (2011)
Աիդա Գրիգորյան
Комментариев нет:
Отправить комментарий