16 ноября 2013 г.

Ինչո՞ւ գնացիր Վենետիկ, Մխիթա՛ր

Հասկանալու համար Մխիթար Սեբաստացու գործունեության և ստեղծած արժեքների բազմաթիվ կողմեր, հարկ է անդրադառնալ այն հարցին, թե ինչպիսի սոցիալական, քաղաքական, կրոնական, գաղափարական միջավայրի ծնունդ էր Մխիթար Սեբաստացին: Պատմական ինչ ժամանակահատվածում է ապրել և գործել այս հայը, որի վաստակն արժանացել է աշխարհի մեծերի, անգամ Նապոլեոն Բուոնապարտեի ուշադրությանը: Եվ այսպես՝ նա ծնունդն էր 17-րդ դարի Հայաստանի, մի Հայաստանի, որին միայն մենք ենք հետագայի դիտանկյունից անվանում Հայաստան: Երկիրը բաժանված էր միջնադարյան բռնապետության ավանդույթներ կրող երկու կայսրությունների՝ Թուրքիայի և Պարսկաստանի միջև: Պատմական Հայաստան հռչակված տարածքում հայերը կազմում էին ազգային փոքրամասնություն: Սոցիալական միջավայրի մասին խոսք անգամ չի կարող լինել, քանզի այն բացակայում էր՝ խախտելով մարդ հիմնարար արժեքի բոլոր տարրական իրավունքներն՝ անգամ ապրելու: Ռայան՝ այս դեպքում հայը, չուներ ազատ ընտրության և գոյատևելու պարզ իրավունք: Այն ժամանակներում ընդունված էր հայ մանկահասակ երեխաներին հավաքել՝ ռազմական կրթությամբ ապահովելու, իսլամադավան դարձնելու և հետո ենիչերիական խմբերում ներառելու համար: Այս առումով Մանուկը, որին հետո կկոչեն Մխիթար, հրաշքով փրկվեց: Քաղաքական առումով Մՙխիթարը ծնունդ էր մի տարածքի, որը վերոնշյալ Թուրքիայի կազմում ներառված էր որպես սովորական վիլայեթ՝ գավառական խավարին բնորոշ բոլոր չափիչներով: Այստեղ բեկը կամ փաշան աստված են, իսկ հարկահավաքը՝ միակ ճշմարիտ արարածը: Գաղափարական և կրոնական միջավայրը, որը մինչ այդ զբաղված էր նվաճողների քաղաքական և հարկային բռնաճնշումների աստվածապետական հենքն ամրագրելով, կարծես մի պահ ուշքի եկավ և փրկության ելքեր էր փնտրում: Այս փուլում ազատագրական ինչ-ինչ բռնկումներ էին նկատվում լեռնային հատվածներում. Ս. Էջմիածինը զբաղված էր դեպի Եվրոպա հայերեն խնդրագրեր ուղարկելով, իսկ Մանուկի հայրենի եզերքը տառապում էր խավարի հեծեծանքներում


Ծնունդ

Նա ծնվեց Թոխաթ քաղաքից ոչ հեռու գտնվող Սիբաս կամ Սեբաստիա քաղաքում: Դա 1676թ. փետրվարի 7-ն էր: Նրան մկրտեցին ազգային եկեղեցու ծիսակարգով և պապի անունով կոչեցին Մանուկ: Ասում են՝ Մխիթարն ինքն է ցանկություն հայտնել հոգևորական դառնալ և ծառայել եկեղեցուն: Չնայած այս թեզի հիմնավորումը մենք որևէ տեղ չգտանք, բայց ամեն դեպքում, բնական է, որ ծնողները կուզենային, որպեսզի իրենց որդին լինի ուսյալ: Իսկ ինչպես հայտնի է՝ այս փուլում ուսյալ լինելու միակ կենտրոնը համարվում էր եկեղեցին, քանզի բուն կրթական և մշակութային գործը զարգանում էր Հայաստանի տարածքներից դուրս՝ գաղթօջախներում: Այս միջավայրում ստեղծված և մռայլի լույսի կրթությունն ստացած պատանին պետք է որ չափազանց խոհեմ լիներ, որպեսզի գիտակցեր իր իմացական և լուսավորական վիճակի բարդությունը և ձգտեր առավելին՝ փնտրելով նորանոր հորիզոններ: Այլապես շրջապատը կկլաներ նրան և առավելագույնս կսպաներ գյուղական երեցի կարգավիճակում: Տասնհինգ տարեկանում նա մտնում է Սեբաստիայի մոտ գտնվող Ս. Նշանի վանքը և ձեռնադրվում սարկավագ՝ փոխելով իր անունը Մխիթարի: Այնուհետ Մխիթարն աշակերտում է Սեբաստիայում գտնվող Էջմիածնի նվիրակ Միքայել արքեպիսկոպոսին՝ տասներկու տարի ծառայելու նպատակով: Ու այս պահից է, որ սկսվում է Սեբաստացու կյանքի ամենաողբերգական դրվագներից մեկը, որը հետո նրան պետք ստիպեր հեռանալ Եվրոպա՝ լույս փնտրելու: Սա այն փուլն է, որ դեռ ինքն էլ չգիտի, թե ինչեր է ստեղծելու հայ կոչվող տեսակի համար: Երկու ամիս անց նրանք մեկնում են Եվդոկիա, ապա Կարին՝ այստեղից Էջմիածին անցնելու համար: Դիմանալով Միքայելի դաժանություններին՝ պատանի Մխիթարը երևի թե երանությամբ էր հիշում Մանասե և Մարիամ կույսերի մոտ անցկացրած ուսումնառության տարիները: Մխիթարը ոտքով հասնում է Էջմիածին՝ լոկ այն հույսով, որ այնտեղ կգտնի բանիմաց վանականների, որոնց մոտ կբավարարի իր ինտելեկտուալ պահանջմունքները: Կարինում նրա ձեռքը պատահակոներեն ընկնում է «Խոկումն Քրիստոնէական» գիրքը: Միքայել արքեպիսկոպոսն անմիջապես խլեց նրանից այդ գիրքը՝ պատճառաբանելով, թե բարձրաստիճան հոգևորականների համար է այն միայն: Սա փայլուն արտացոլումն է ժամանակի եկեղեցու գաղափարական վիճակի, որը նաև հետագայում պետք է ստիպի շատ լուսավոր մարդկանց հեռանալ:

Փախուստ դեպի անհայտություն

Էջմիածնում Մխիթարը ոչ միայն չգտավ իմաստության լույսը, այլ նաև ենթարկվեց անասելի տանջանքների: Գիշերները նա հսկում էր իր տիրոջ հանգիստը, իսկ ցերեկները բանում էր դաշտերում որպես մշակ: Նա այլ ելք չուներ, քան փախուստը: Եվ փախչեց: Սկզբում եղավ Խոր Վիրապում, աղոթեց Լուսավորչի մոտ, ապա գնաց Սևան, որի մենաստանը հռչակված էր այն օրերում: Սակայն Սևանը ոչնչով չտարբերվեց Էջմիածնից: Ավելին՝ այստեղ Մխիթարը ենթարկվում է ճիպոտի այն դաժան ծեծին, որը կիրառվում էր նրա տարիքի և կոչումի ուսյալների նկատմամբ (գոնե մինչև 2003թ. այս մեթոդն այստեղ գործում էր, տողերի հեղինակներից մեկը պատիվ ունեցել է տեսնելու, թե ինչպես են գանահարում կամ ճիպոտահարում այն ուսանողներին, ովքեր տաս էջ պակաս էին սերտել Աստվածաշունչը): Ունենալով արդեն առողջական լուրջ խնդիրներ, Մխիթարը հեռանում է Բասեն, որտեղ մի որոշ ժամանակ զբաղվում է ուսուցչությամբ, բայց իր աշակերտների վարքագծից հիասթափված՝ մեկնում է հայրենի քաղաքը՝ Սեբաստիա: Այստեղից նա որոշում է մեկնել Հռոմ, սակայն ճակատագիրը նրան տանում է Հալեպ, որտեղ և եղավ նրա շրջադարձը դեպի կաթոլիկություն: Դեռ չէր բոլորել նրա քսան տարին, երբ նա արդեն հղացել էր սեփական միաբանությունը ստեղծելու գաղափարը: Այդ նպատակով 1700թ., իր չորս աշակերտների հետ մեկնում է Պոլիս: Սակայն, ինչպես Էմինը չդիմացավ Սիմեոն Երևանցուն, այդպես էլ Սեբաստացին չդիմացավ օրվա հայ հոգևորականության ճնշումներին ու հետապնդումներին և ստիպված լքեց երկրի տարածքը՝ մեկնելով նախ Մորեա կղզի, ապա Մեթոն: Շուտով պատերազմ է ծագում Վենետիկի Հանրապետության և Թուրքիայի միջև, ուստի Սեբաստացին լքում է այս տարածքը և իր համախոհներով մեկնում է Վենետիկ, որպեսզի ստեղծի իր միաբանության շենքը, որն այդ ժամանակ արդեն հռչակված էր: Թող որևէ մեկին չթվա, թե Վենետիկում, թեկուզ բորոտների կղզի համարվող ս. Ղազարի տարածքը հեշտությամբ տրվեց Սեբաստացուն: Վենետիկյան Հանրապետության այդ ժամանակի օրենքներն արգելում էին օտարերկյա միաբանություններին և կրոնական խմբերին տարածքներ տրամադրել: Միայն Մխիթար նուրբ դիվանագիտության, Հռոմի Կլիմենտ XI պապի հետ ունեցած երկար բանակցությունների շնորհիվ էր, որ նա այդ ձեռնարկում ունեցավ հաջողություն: Պապը նախ հարցը դրեց կարդինալների խորհուրդ, ապա Վենետիկի դոժի մոտ հանդես եկավ միջնորդությամբ: Իսկ այդ ժամանակի վարքագծային կանոններով ընդունված չէր Հռոմի պապին մերժել, թեկուզ և դա լիներ օրենքի խախտում: Վենետիկի դոժը գտավ տարբերակ և Մխիթար Աբբահորը հատկացրեց տարածք բուն Վենետիկից մեկ մղոն հեռավորության վրա գտնվող ս. Ղազար կղզում, որտեղ և մինչ օրս գործունեություն է ծավալում հայ մտքի դպրության խոշորագույն կենտրոնը՝ Մխիթարյան Միաբանությունը:

Վերջաբանի փոխարեն

Մխիթարը հեռացավ Հայաստանից, քանզի իր ժամանակի գաղափարական կաղապարվածության զոհն էր, ինչպես լինում է հեռուն նայող ցանկացած մարդու հետ: Մասամբ խավարամիտ, մասամբ եսասեր հոգևորականությունը չէր կարող հանդուրժել այդ տեսակը, տեսակ, որն ընդունակ էր անընդհատ արարելու: Հռոմի պապ Հովհաննես Պողոս Երկրորդը ունեցավ քաջություն՝ Կաթոլիկ եկեղեցու անունից ներողություն հայտնել ինկվիզիցիայի ժամանակ կատարած չարիքների համար և պատարգ մատուցել զոհվածների հիշատակին: Մեր պատմագրությունը և մասնավորապես եկեղեցական պատմագրությունը, մինչ օրս թողած բոլոր հանգամանքները և այն նպաստը, որ բերել և շարունակում է բերել Մխիթարյան միաբանությունը, դեռ քննարկում է այն հարցը, որ Մխիթարն ընդունել է կաթոլիկություն, ուստի ուրացյալ է առաքելական ճշմարիտ հավատի: Դա արվում է միայն մեկ նպատակով՝ մարդկանց շեղել իրերի իրական ուղուց: Այս ամենով հանդերձ՝ շատ պատկերապաշտ գործիչներ մոռանում են այն հանգամանքի մասին, որ հենց Մխիթարի ապրած փուլում էր, որ մեր եկեղեցին աղաչում էր Հռոմի պապից ազատագրում՝ կաթոլիկ դառնալու պայմանով: Օրինակները բազում են: Պարզապես նման կերպ զբաղվողներին խորհուրդ է տրվում ծանոթանալ Նապոլեոնյան ճշմարտության հետ. «Մեժելով Ֆուլտոնին՝ ես կորցրեցի իմ իշխանությունը»:

Աղբյուրներ և գրականության ցանկ

1. Համազասպյան Վ., «Մխիթար Սեբաստացի ( Ծննդյան 300 ամյակին)», Եր., 1976թ.:
2.
Երիցյան Ա., «Վենետիկի Մխիթարյանք», Թիֆլիս 1883թ.:
3.
Մայիլյան Ա., «Անոտացիա»:
4.
Ковальский Я., Папы и папство, М., 1991
5.
Антоне В., Венецианская Республика, М., 1998. 6. Շիրակ կենտրոն
Վահրամ Թոքմաջյան
Աիդա Գրիգորյան

Комментариев нет:

Отправить комментарий